Anglický jazyk a literatura (Bc.) - dvouoborové studium - požadavky pro přijímací řízení pro ak. rok 2006/07

a) forma přijímací zkoušky: písemná a ústní, k ústní části přistupují pouze uchazeči, kteří úspěšně zvládli písemný test. Certifikáty o dosažených jazykových zkouškách, průměr známek ze střední školy aj. skutečnosti nebudou bodově bonifikovány;

b) případné podmínky pro “prominutí“ přijímací zkoušky: přijímací zkoušku musejí vykonat všichni uchazeči o studium;

c) obsah zkoušky: uchazeč musí prokázat vstupní vědomosti alespoň na  úrovni B1 (samostatný uživatel jazyka) podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Obě části přijímací zkoušky budou zaměřeny na ověření úrovně tzv. komunikativní kompetence, tj. dovednosti jazyk používat.

Písemná část přijímací zkoušky se skládá z částí:

  1. reálie Velké Británie a Spojených států.
  2. lexikální test;
  3. gramatický test;
  4. čtení s porozuměním;

Jazykové znalosti budou testovány formou úloh s výběrem odpovědí (tzv. multiple choice), a formou úloh dichotomických (tzv. true/false), u čtení s porozuměním bude ověřována dovednost aplikace správné strategie čtení (skimming a scanning) např. zařazením věty/odstavce do správného místa v textu, vyhledáním krátké odpovědi v textu apod.

Ústní část přijímací zkoušky se skládá z částí:

  1. vlastní prezentace uchazeče a jeho motivace ke studiu;
  2. diskuse nad seznamem přečtené anglo-americké literatury předložené uchazečem;
  3. diskuse vycházející z popisu vybraného obrázku.

d) seznam literatury:

  • Brendlová, S. Reálie anglicky mluvících zemí. Plzeň: Fraus, 1996.
  • Bromhead, P. Life in Modern America. New York: Longman, 1991.
  • McCARTHY, M., O'Dell, F. English Vocabulary in Use (upper-intermediate). Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  • O'Callaghan, B. An Illustrated History of the USA. Burnt Mill: Longman, 1990.
  • O'Driscoll, J. Britain. London: Oxford University Press, 1995.
  • O'Neill R. Success at First Certificate. Oxford: Oxford University Press, 1997.
  • Redman, S. English Vocabulary in Use (pre-intermediate & intermediate). Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
  • Zábojová, E., Peprník, J., Nangonová, S. Angličtina pro jazykové školy 1. Praha: SPN, 1981.
  • Zábojová, E., Peprník, J., NangonovÁ, S. Angličtina pro jazykové školy 2. Praha: SPN, 1982.
  • Zábojová, E., Peprník, J., Nangonová, S. Angličtina pro jazykové školy 3. Praha: Fortuna, 1995.
  • Zábojová, E., Peprník, J., Nangonová, S. Angličtina pro jazykové školy 4. Praha: SPN, 1988.

e) kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky:

Každé správné řešení bude bodově ohodnoceno úměrně náročnosti otázky. Za nesprávná řešení nebudou strhávány body. V případě zvolení dvou či více řešení, z nichž jen jedno bude nesprávné, bude celá otázka považována za nesprávnou. Pro složení zkoušky je nutné dosáhnout předepsaného počtu bodů.

f) uplatnění absolventa:

Absolvent najde uplatnění v profesích, které vyžadují vysoký stupeň jazykové kompetence a jazykové kultury, znalost širších kulturněhistorických souvislostí, lingvoreálií a obecných reálií (např. oblast kultury, sdělovacích prostředků – redakce novin a časopisů, vydavatelství). Absolvent je schopen samostatně řešit stanovené úkoly, dále rozvíjet dosažené vzdělání dle potřeb praxe (např. formou programů celoživotního vzdělávání). Dosažený stupeň všeobecných a speciálních znalostí umožňuje absolventovi pokračování ve studiu v rámci magisterských studijních programů.


Vzorový test

Zveřejněno / aktualizováno: 19. 09. 2016