Didaktické odpoledne na Filozofické fakultě
Katedry české literatury a českého jazyka uspořádaly 10. března 2009 didaktické odpoledne určené nejen studentům oborových didaktik, ale i učitelům předmětu český jazyk a literatura na středních a základních školách. Odpoledne tvořily dva navazující semináře – první s tématem Naučit čtenáře číst (jak může škola dlouhodobě rozvíjet schopnost číst s přemýšlením a učením), druhý, zaměřený jazykově, s názvem Bez psaní a mluvení není žádné učení (o významu žákovy řečové produkce ve výuce mluvnice a slohu). Celé odpoledne bylo završeno provokativní přednáškou Rozvíjení, nebo zabíjení čtenářství ve škole (odpovědnost učitele češtiny za čtenářství dětí a literární kulturu národa)?
Účastníci akce se mohli důkladně obeznámit s moderními didaktickými přístupy ve výuce čtení a psaní bez ohledu na stupeň a zaměření škol, které jsou založeny na metodách kritického myšlení, a v neposlední řadě s osobností PhDr. Ondřeje Hausenblase z PdF UK, jenž celé odpoledne vedl. Zájem o didaktické odpoledne předčil veškerá očekávání organizátorů; zejména ohlas mezi pedagogy ze základních škol svědčí o tom, že si mnozí probíhající reformy výuky již vzali za své a dobře chápou, že současný stav vzdělávacího systému není dlouhodobě udržitelný a jeho proměna nezávisí pouze na vnějších podmínkách, ale i na systematickém, celoživotním sebevzdělávání každého učitele. Přednášky a semináře, jež hodláme od nynějška organizovat pravidelně, by měly k tomuto pozitivnímu trendu přispívat.
- Lucie Radková, didaktička českého jazyka
- Martin Tomášek, didaktik české literatury
Zvukový záznam seminářů:
- Bez psaní a mluvení není žádné učení - část I.
- Bez psaní a mluvení není žádné učení - část II.
- Naučit čtenáře číst - část I.
- Naučit čtenáře číst - část II.
Zveřejněno / aktualizováno: 19. 09. 2016