Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Pedagogika – Polský jazyk

Pedagogika
Studijní program v kostce
 Zajímá vás, jaké jsou současné a nejnovější teorie vzdělávání? 
Pronikli jste do tajů základních didaktických kategorií a víte, v čem spočívá podstata učení? 
Víte, jaké by měly být požadavky na profesní činnosti a kompetence učitele? 
Jak by měly vypadat stavby vyučovacích hodin z hlediska obsahu a jednotlivých fází a co se skrývá pod pojmem kurikulum? 
A jak vůbec má fungovat škola? 
To vše se dovíte v průběhu absolvování našeho studijního programu. 
Co se naučíte?
Budete umět: projektovat vlastní výuku, navrhnout přípravu a dokonce i hodnotit vyučovací hodiny.
Budete zvládat samostatně plánovat a řídit vyučovací proces, tvořit tematické plány a navrhovat kurikulum pro vlastní školu.
Zvládnete diagnostikovat vyučovací styl učitele a učební styly žáků, reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, identifikovat rizikové charakteristiky studentů a volit přiměřenou prevenci a intervenci. Rozpoznáte projevy základních poruch a duševních nemocí.
A co se týká osobnostně vás samotných?
Dovíte se, jak reflektovat osobní vlastnosti a tendence seberozvoje, jak realizovat výzkumné šetření a budete schopni nejen porozumět anglicky psanému odbornému textu ze svého oboru, ale rovněž vytvořit vlastní odborný text v anglickém jazyce.
Kde a jak se uplatníte?
Uplatníte se především jako učitelé na 2. stupni základních škol včetně výkonu základních specializovaných pozic ve škole (např. předseda předmětové komise, koordinátor dalších školních a projektových aktivit). Dále také jako vychovatelé, asistenti pedagoga, pedagogové volného času, lektoři, či po absolvování čtyřleté praxe jako pedagogové v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Jaké předměty budete studovat?
Přijímací řízení

Podmínky k přijetí
- ukončené studium alespoň bakalářského studijního programu
- úspěšné vykonání přijímacích zkoušek
Podmínky přijetí ke studiu na Pedagogické fakultě OU  0,39 MB
 0,39 MB 
Možnost prominutí přijímací zkoušky
Přijímací zkouška má dvě části
Test znalostí z oboru
Požadováno je vzdělání alespoň bakalářského studijního programu Pedagogika nebo jiné oborově příbuzné studium zaměřené na vzdělávání. Pokud uchazeč uvedené vzdělání nesplňuje je pozván k přijímací zkoušce, která ověří znalosti z příslušné aprobace. Příbuznost hodnotí zkušební komise na příslušné katedře.
Uchazeč splnění podmínky příbuznosti zjistí v elektronické přihlášce ke studiu podle bodů za předchozí vzdělání, a to nejpozději do konce dubna. Tři body znamenají, že předchozí vzdělání bylo posouzeno jako nepříbuzné. Uchazeč se musí zúčastnit testu znalostí z oboru a v systému mu bude zobrazen termín zkoušky. U vzdělání, které je posouzeno jako příbuzné, obdrží uchazeč za předchozí vzdělání devět bodů, za zkoušku znalostí z oboru mu bude doplněno sto bodů, a neuvidí termín zkoušky.
Motivační pohovor k učitelství
Motivační pohovor nelze prominout a musejí jej vykonat všichni uchazeči.
Okruhy k přijímací zkoušce
Test znalostí z oboru
Tematické okruhy z Učitelství pedagogiky jsou směrovány do tří oblastí:
- Obecná pedagogika a základy didaktiky.
- Filozofický a historický kontext pedagogiky.
- Sociální a diagnosticko-intervenční aspekty edukace.
- Obecná pedagogika a základy didaktiky - Pedagogika jako věda. 
 Systém pedagogických věd, funkce a charakteristika základních a aplikovaných pedagogických disciplín. Informační zdroje k pedagogice (základní odborná literatura, časopisy, databáze, webové stránky – servery o výchově a vzdělávání).
- Základní pedagogické pojmy. 
 Předmět pedagogiky, východiska, pojmy edukace, edukační prostředí. Činitelé výchovy a pedagogické zásady.
- Cíle, obsah a složky výchovy. 
 Vymezení pojmů obsah a složka výchovy, klasifikace, příklady.
- Metody a formy výchovy. 
 Charakteristika základních metod a forem výchovy (odměna a trest, přirozené důsledky, příklad, požadavek aj.).
- Pedagogika volného času. 
 Pojetí a funkce volného času, aktivity ve volném čase. Koncepce výchovy ve volném čase (výchova zážitkem, animace).
- Multikulturní výchova. 
 Koncepce (liberální, komunitární, kritický multikulturalismus). Realizace multikulturní Výchovy (programy a projekty).
- Výuka jako proces. 
 Charakteristika pojmů výuka, vyučování, učení, vzdělávání, vzdělání, výchova, edukace. Modely, fáze a typy výuky.
- Cíle výuky a učební úlohy. 
 Cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické a jejich taxonomie. Postupy a zásady projektování vzdělávacích cílů, hodnocení na úrovni školy. Hierarchie učebních úloh (D. Tollingerová). Vzájemný vztah obou kategorií.
- Metody a formy výuky. 
 Klasifikace metod výuky (J. Lerner, J. Maňák). Metody aktivizující, problémové metody a projektové vyučování. Formy výuky dle počtu žáků.
- Pedagogický výzkum, výzkumné techniky. 
 Výběr relevantních výzkumných metod, charakteristika, možnosti aplikace. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogice, analýza silných a slabých stránek použité výzkumné techniky.
 
- Pedagogika jako věda. 
- Filozofický a historický kontext pedagogiky - J. A. Komenský a jeho pedagogicko-didaktický systém. 
 Život, filozofická východiska jeho pojetí výchovy a vzdělávání, nosné pedagogické spisy. Odraz Komenského principů v současném pojetí výchovy a vzdělávání.
- Filosofie výchovy, její předmět a pojetí. 
 Hlavní filosofické směry z historického i současného hlediska.
- Hlavní filozofické směry 20. stol. 
 Pragmatismus, fenomenologie, filozofická antropologie, filozofie existence, kritický racionalismus. Filozofie J. Patočky.
- Současný svět a jeho charakteristika z  hlediska filozofie. 
 Současná paradigmata, jejich vliv a pojetí. Nejvýznamnější postavy z dějin filosofie z pohledu paradigmat.
- Bytí člověka ve světě – tělesno, duševno a duchovno, jejich pojetí z hlediska historie i současnosti. 
 Výchova jako péče o duši. Antropologicko – filosofické pojetí člověka.
 
- J. A. Komenský a jeho pedagogicko-didaktický systém. 
- Sociální a diagnosticko-intervenční aspekty edukace - Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti. 
 Socializace a výchova. Sociální stratifikace. Sociální mobilita. Socializační činitelé (primární, sekundární). Neformální a formální skupiny, skupina členská a referenční.
- Sociální interakce a komunikace. 
 Vymezení pojmu, pravidla. Komunikace jako proces (obsahová a vztahová rovina). Struktura, dynamika. Typy komunikace (verbální a neverbální). Interakční proces, interakce rodiny a školy. Teorie mezilidské a pedagogické komunikace, možnosti uplatnění v pedagogickém procesu.
- Současná rodina jako primární socializační prostředí. 
 Rodina jako základní výchovná instituce. Domov a rodina, bezpečí. Změněné společenské funkce rodiny v pedagogickém kontextu. Některé teorie uspokojování a neuspokojování základních lidských fyzických i psychických potřeb (J. Bowlby, M. Ainsworthová). Identita a individuace. (Z. Matějček, A. Maslow, C. G. Jung, E. Fromm, E. Erikson aj.).
- Mravní formování člověka. 
 Elementární mravní návyky a zvyky, interiorizace norem, pojem charakter, morální city, formování mravního přesvědčení). Psychologie morálního vývoje, Kohlbergovo pojetí mravního vývoje.
- Pedagogická diagnostika. 
 Předmět pedagogické diagnostiky. Cíl, obsah a přístupy (edukometrický, kazuistický) pedagogické diagnostiky. Metody pedagogické diagnostiky. Pozorování, analýza výkonů, produktů činnosti, dokumentace, testy aj. projektivní metody. Didaktická diagnostika, didaktický test.
 
- Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti. 
Minimum bodů pro vyhovění z testu: 60
Motivační pohovor k učitelství
Přijímací pohovor s využitím portfolia
Obsah:
- Osobní vize a očekávání spojené se studiem učitelství a vlastní zkušenost s edukačními aktivitami: max. 20 bodů, min. 10 bodů.
- Pedagogicko-psychologická připravenost ke studiu prostřednictvím řešení modelových pedagogických situací a jejich kvalifikovaného odůvodnění (v rozsahu studia pedagogicko-psychologického základu bakalářských programů zaměřených na vzdělávání.): max. 20 bodů, min. 10 bodů.
- Orientace uchazeče v oborovém základu obou aprobací (specializaci) v rozsahu studia předmětů bakalářských programů zaměřených na vzdělávání - oborový základ 1: max. 30 bodů, min. 15 bodů,
- oborový základ 2: max. 30 bodů, min. 15 bodů.
 
Minimum bodů pro vyhovění z pohovoru: 50
Doporučená literatura k přijímací zkoušce
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996. 
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. 
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2005. 
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 2002. 
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002. 
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. Brno: Paido, 2001. 
MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2003. 
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : GRADA, 2005. 
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. 
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.
Vzor přijímací zkoušky
- Vzorový test  0,37 MB 0,37 MB
Organizace přijímacího řízení
Pracoviště zajišťující vaše studium
Kontakty
- Více informací o obsahu studijního programu vám podá jeho pedagogický poradce doc. PaedDr. Miriam Prokešová, Ph.D.
- Obecné dotazy ke studiu a k přijímacímu řízení vám zodpoví na Studijním oddělení.
- Dotazy uchazečů se specifickými potřebami (například zdravotním postižením) zodpoví naše Centrum Pyramida.
- Potřebujete poradit, co dále byste mohli studovat nebo pro co máte největší vlohy? Obraťte se na naše Poradenské a kariérní centrum.
Informace pro studenty se specifickými potřebami
 Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU. 
email: ; 
telefon: +420 553 46 1234, +420 553 46 1235, 
mobil: +420 733 784 095. 
Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty.

























