Základní informace

Interaktivní vizuální metafory (dále IVM) představují nově vyvinutý postup zjišťování žákovských postojů, zájmů a vztahů. Metoda je využitelná pro školní poradenská pracoviště (ŠPP), školská poradenská zařízení (ŠPZ) a další oblasti pedagogicko- psychologického poradenství, kde jsou cílovou skupinou žáci druhých stupňů základních škol. Očekávané použití nástroje je při autoevaluaci školy, řešení problémů žáků spojených se školní neúspěšností nebo potřebě odborníka lépe proniknout do postojové či vztahové struktury žáků v konkrétním kolektivu.

Diagnostika postojů představuje možnost prozkoumat postojový terén žáků druhých stupňů základních škol k hlavním vyučovaným předmětům. Nástroj umožní u skupiny (školní třídy) i jednotlivce ukázat parametry vnímání a hodnocení předmětů (oblibu předmětu, osobní významnost předmětu pro žáka, náročnost zvládání předmětu a vnímání vyučující/ho).

Diagnostika vztahů umožňuje zmapovat třídní kolektiv jako malou sociální skupinu, ve které existují vztahy různé kvality a intenzity všech členů navzájem. Diagnostika zájmů odkazuje na žákovskou zájmovou orientaci, kterou je možné zjišťovat nepřímo, prostřednictvím hodnocení školních předmětů, hlouběji prostřednictvím diagnostického rozhovoru nebo vytvořením dotazníku s podnětovými slovy vlastního výběru.

Na tomto webu naleznete odkaz na webovou aplikaci nástroje. Po registraci uživatele pod IČO Vaší instituce je možné stáhnout odbornou metodiku, která detailně popisuje průběh administrace metody a postupy pro vyhodnocení dat.


Zveřejněno / aktualizováno: 07. 12. 2023