Přednáška dr. Jabůrka na téma Smrt v dějinách myšlení. Nietzschův věčný návrat téhož jako varianta argumentu symetrie (úterý 25. dubna 2017)

UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.


Pozvánka

Katedra filozofie a Jednota filozofická Ostrava srdečně zvou na přednášku

Smrt v dějinách myšlení. Nietzschův věčný návrat téhož jako varianta argumentu symetrie

 
kterou prosloví

Mgr. Martin Jabůrek, Ph.D.

Katedra filozofie Univerzity Palackého v Olomouci

  • v úterý 25. dubna 2017 od 14.10 hod.
  • v místnosti E309 (budova E - Čs. legií 9, Ostrava)

Abstrakt

Po většinu dějin filozofie byla otázka smrti spjata s otázkou nesmrtelnosti duše. Trvání individuální existence i po smrti bylo shledáváno něčím dobrým a žádoucím. Samo bytí bylo identifikováno s dobrem. V devatenáctém století byl tento tradiční koncept zásadně zpochybněn Arthurem Schopenhauerem. Život je podle něj vždy nutně nešťastný a být, trvat věčně, již není nadále vnímáno jako dobré. Jedním z argumentů, o který se Schopenhauer opírá, je epikurejský argument symetrie. Je zřejmé, že Schopenhauerova argumentace je silně protikřesťanská. Podobně jako myšlení jeho následovníka Friedricha Nietzscheho. Přesto, že Nietzsche překonává Schopenhauerův pesimismus rozhodným optimismem, na rozdíl od Schopenhauera přitakává životu a tvrzení, že nebytí je lepší než bytí, by nejspíše odmítl, mají koncepce obou myslitelů mnoho společného. Nietzschův věčný návrat téhož má pro náboženství podobně zničující důsledky jako epikurejský argument symetrie. Příspěvek se pokusí vysvětlit, že oba koncepty mají mnohem více společného než jen podobné důsledky.


Zveřejněno / aktualizováno: 21. 04. 2017