Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Psychologie - Německý jazyk
Společný základ učitelství pro SŠ
Jaké předměty budete studovat?
Přijímací řízení
Podmínky k přijetí
- ukončené studium alespoň bakalářského studijního programu
- úspěšné vykonání přijímacích zkoušek
Podmínky přijetí ke studiu na Pedagogické fakultě OU 0,47 MB
Možnost prominutí přijímací zkoušky
Přijímací zkouška má dvě části
Test znalostí z oboru – pedagogika a psychologie
Test bude uznán uchazečům, kteří studovali v rámci programů se zaměřením na vzdělávání a úspěšně absolvovali předměty pedagogicko-psychologického základu, obsahově adekvátní předmětům pedagogicko-psychologické složky v bakalářském studiu na Ostravské univerzitě. Uchazeč, který nesplňuje požadované předchozí vzdělání zaměřené na učitelství koná test. Předchozí vzdělání hodnotí zkušební komise katedry pedagogiky a andragogiky.
Uchazeč splnění příbuznosti zjistí v elektronické přihlášce ke studiu podle bodů za zkoušku, a to nejpozději do konce dubna. Nula bodů znamená, že vzdělání ještě nebylo posouzeno. Jeden bod znamená, že předchozí vzdělání bylo posouzeno jako nepříbuzné. Uchazeč se musí zúčastnit testu znalostí z oboru pedagogiky a psychologie a v elektronické přihlášce ke studiu mu bude zobrazen termín zkoušky. Po vykonání zkoušky budou doplněny skutečně získané body ze zkoušky. U vzdělání, které bude posouzeno jako příbuzné, obdrží uchazeč sto bodů a neuvidí termín této zkoušky.
Motivační pohovor k učitelství
Motivační pohovor nelze prominout a musejí jej vykonat všichni uchazeči.
Okruhy k přijímací zkoušce
Test znalostí z oboru – pedagogika a psychologie
Pedagogika
tematické okruhy, které vycházejí z rozsahu kurikula bakalářského studia daného programu:
- Pedagogika jako věda.
- Interakce a komunikace ve výuce.
- Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka.
- Osobnost žáka a pedagogická diagnostika.
- Filozofie výchovy, její předmět a pojetí, hlavní filozofické směry z historického i současného hlediska.
- Mravní výchova a kázeň v edukaci.
- Cíle výchovy a cíle výuky.
- Strategie výuky.
- Výchova v rodině.
- Základy pedagogiky volného času.
Psychologie
psychologická část je tvořena deseti okruhy, které zahrnují základní psychologické pojmy a reflektují různá teoretická zázemí:
- Předmět psychologie a metody získávání psychologických poznatků.
- Duševní výkonnost člověka. Přehled poznávacích procesů a jejich charakteristika.
- Význam paměti a myšlení v poznávání skutečnosti, řeč.
- Psychické stavy, emocionalita a temperament.
- Motivace lidského chování - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
- Psychologické pojetí osobnosti, geneze osobnosti, typologie osobnosti. Osobnost v pojetí jednotlivých psychologických směrů. Struktura a dynamika osobnosti.
- Psychologická podstata charakteru.
- Socializace osobnosti. Jedinec v sociální skupině. Mezilidská komunikace.
- Sociální kognice, sociální postoje, mýty a předsudky.
- Role učitele a role žáka.
Minimum bodů pro vyhovění z testu: 60
Motivační pohovor k učitelství
Přijímací pohovor s využitím portfolia
Obsah:
- Osobní vize a očekávání spojené se studiem učitelství a vlastní zkušenost s edukačními aktivitami: max. 40 bodů, min. 20 bodů.
- Pedagogicko-psychologická připravenost ke studiu prostřednictvím řešení modelových pedagogických situací a jejich kvalifikovaného odůvodnění (v rozsahu studia pedagogicko-psychologického základu bakalářských programů zaměřených na vzdělávání.): max. 20 bodů, min. 10 bodů.
- Orientace uchazeče v oborovém základu obou aprobací (specializaci) v rozsahu studia předmětů bakalářských programů zaměřených na vzdělávání
- oborový základ 1: max. 20 bodů, min. 10 bodů,
- oborový základ 2: max. 20 bodů, min. 10 bodů.
Minimum bodů pro vyhovění z pohovoru: 50
Doporučená literatura k přijímací zkoušce
Pro tematické okruhy z pedagogiky:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2005.
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 2002.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : GRADA, 2005.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.
Pro tematické okruhy z psychologie:
ATKINSONOVÁ, R. L. et al. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997.
PAULÍK, K. Psychologie osobnosti. Ostrava : FF OU, 2003.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka (3. vyd.). Olomouc : UP, 2003.
Vzor přijímací zkoušky
- Vzorový test 0,29 MB
Organizace přijímacího řízení
Pracoviště zajišťující vaše studium
Kontakty
- Obecné dotazy ke studiu a k přijímacímu řízení vám zodpoví na Studijním oddělení.
- Dotazy uchazečů se specifickými potřebami (například zdravotním postižením) zodpoví naše Centrum Pyramida.
- Potřebujete poradit, co dále byste mohli studovat nebo pro co máte největší vlohy? Obraťte se na naše Poradenské a kariérní centrum.
Informace pro studenty se specifickými potřebami
Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU.
email: ;
telefon: +420 553 46 1234, +420 553 46 1235,
mobil: +420 733 784 095.
Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty.