Praxe není brigáda. Inspirujte se zážitky studentů

V rámci praxí chceme výzkum designovat na konkrétní instituci

Většina studentů už má letošní praxe za sebou a v létě mnohé čekají brigády. V čem se liší praxe od brigády a proč jsou praxe na OU přínosné, ukážeme v letním seriálu, kde se studentů zeptáme na jejich zkušenosti a zážitky.

Náš seriál může být inspirací, kam se obrátit a kde hledat praxi, aby byla pro studenty co možná nejpřínosnější a co nejvíce odpovídala představám o jejich budoucím uplatnění. Pandemie většinu praxí na čas přerušila, ale nyní se snad vrací do zaběhnutých kolejí a studentům nabízí nové příležitosti.

Pro budoucí učitele jsou praxe ve školách už léta samozřejmostí. Nicméně povinnost absolvovat praxi a seznámit se s realitou pracovního trhu už mají téměř všichni studenti Filozofické fakulty OU bez ohledu na to, zda se jedná o budoucí středoškolské učitele či nikoli. Kam studenti nastoupí na praxi si rozhodují sami. Své kroky konzultují s garantem praxí na příslušné katedře a s referentkou praxí, která jim zajistí potřebnou administrativu.

FF OU spolupracuje s širokou škálou institucí, státních, neziskových i soukromých, a to z nejrůznějších oblastí – školství, kultury, médií, samosprávy, byznysu apod. Většina středních škol a mnohé instituce či firmy už mají se studenty Ostravské univerzity zkušenost a spolupráci s nimi vítají. Studenti totiž nejsou jen pasivními pozorovateli dobří tak na skartování nebo zalévání květin v kancelářích. Už poměrně brzy dokáží nabídnout svou odbornost, je jen na vybrané instituci, jak umí využít jejich kreativity a potenciálu. V tom se zásadně liší praxe od brigády, kde studenti musí plnit zadané úkoly, praxe by jim ale měla umožnit uplatnění nabytých znalostí v daném oboru.

Například katedra sociologie přichází s konceptem, který má studenty hned od počátku směřovat k výzkumu pro konkrétní instituci. V prvním a druhém ročníku se studenti seznámí s chodem instituce a ve třetím se zaměří na sociologickou analýzu vybrané oblasti.

„Nechceme vytvářet výzkum pro výzkum, ale chceme designovat naše dotazníková šetření pro konkrétní instituci s tím, že se do výzkumu zapojí celá katedra včetně vyučujících, kteří budou v roli supervizorů. Za normálních okolností by si firmy musely podobný výzkum zaplatit. V rámci praxe jsme schopni připravit takový výzkum zdarma,“ uvádí například garantka praxí katedry sociologie Lucie Dokoupilová.

Podobně k praxím přistupuje také například katedra dějin umění a kulturního dědictví, kde studenty motivují, aby přicházeli s vlastními nápady na edukační programy pro vybrané kulturní instituce.

Už po dvou týdnech se mi zlepšily komunikační schopnosti

Barbora Jahnová je studentkou druhého ročníku bakalářského oboru sociologie a praxi si vybrala ve společnosti Projektstudio. „Na začátku jsem si nemohla představit, v čem může být praxe přínosná, především proto, že jsem měla špatnou zkušenost ze střední školy, kde byla praxe utrpení. Hned první den mě ale v Projektstudiu zapojili do procesu jako bych už dávno byla součástí týmu. Nebyla jsem žádné páté kolo u vozu. Musela jsem hned začít řídit auto a obtelefonovat snad šedesát dodavatelských firem. Byla jsem naprosto hozená do vody, ale bylo to skvělé,“ přiznává Barbora, která se do Projektstudia vrací i na letní brigádu. Ve společnosti ale nezastávala jen pozici administrativní pracovnice. Společně s dalšími dvěma spolužačkami vytvořily dotazník spokojenosti zaměstnanců. V další fázi budou pro majitele společnosti vytvářet dotazník pro jeho zákazníky.

„Majitel sám přišel s návrhem, že by rád věděl, jak se jeho zaměstnanci ve firmě cítí. Přímo pro něj a jeho zaměstnance jsme vytvořili dotazník, aby měl představu, co je třeba udělat jinak. U dvou bodů by rád měl nějakou hloubkovou analýzu, takže v budoucnu se zaměříme na podrobnější průzkum v jeho firmě. Dále chce pro své klienty vytvořit dotazník, který by nasměroval jejich představy, protože řada klientů přichází bez jakékoli vize, neví, jaké jsou možnosti, co všechno si mohou dovolit. Dotazník by sloužil jako první ukazatel toho, kam by se měla debata s klientem dále ubírat, aby byl klient ve výsledku spokojený. Jaké jsou jeho potřeby a požadavky. V začátcích takový dotazník architektům ušetří mnoho času. Ten jsme ale nestihly celý připravit, takže to nás čeká ve třetím ročníku. Není to snadné, protože dotazník směřuje k odborným věcem, je tam nutná spolupráce architekta, vyžaduje to proto víc času na přípravu a konzultace. Tento dotazník je ale pro majitele prioritní,“ přibližuje Bára, co ji čeká na praxi v dalším ročníku.

Na závěr dodává: „Praxe mě strašně bavila a opravdu jsem se těšila do práce. Pomohli jsme doufám jak majiteli firmy, tak i jeho zaměstnancům, kteří podali nějakou zpětnou vazbu a měli na majitele nějaké požadavky, což z toho dotazníku vyplynulo. Naučila jsem se telefonovat, komunikovat, praxe byla pro mě opravdu užitečná, protože i za ty dva týdny jsem se zbavila ostychu, který z telefonování mám, navíc z pevné linky, která pro mě není běžná. Potom vyřizování na úřadech, které jsem si vyzkoušela. Do té doby jsem z toho měla obavy, ale po těch dvou týdnech mi to přijde běžné. No a pak řízení. Donutili mě denně řídit, za což jsem teď vděčná. Takže pokud bych to měla shrnout, rozhodně se mi za pouhé dva týdny zlepšily komunikační dovednosti a řidičské schopnosti.“


Zveřejněno / aktualizováno: 25. 06. 2021