Urbanová, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury

UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.


obálka Soubor studií, které se zabývají jak teoretickými problémy literatury pro děti a mládež (modely, vzorci, funkcemi, dětským aspektem, hrou), tak širšími otázkami literárněhistorickými (vztahy tradice a inovace), dále recepcí a interpretací konkrétních děl české literatury pro děti a mládež.


Obsah

Úvodem

I. Východiska

1. Modely, vzory a funkce
Umělecko-polarizační varianty v české literatuře pro děti a mládež
2. Tradice a inovace
3. К teoretickým východiskům

II. Obrysy

1. Proměny literatury pro děti a mládež v letech 1945–1948
2. Pojetí dětského aspektu v tvorbě padesátých let
3. Hra jako indikativ výrazovosti v autorské pohádce 60. let
4. Literatura pro děti v samizdatu a exilu
5. Devadesátá léta v tvorbě a recepci literatury pro děti a mládež v Čechách
5.1. Radary místo kompasů?
5.2. Meandry, zákruty a zátočiny
5.3. Návraty a variace
5.4. Žánrový kontext

III. Reflexe

1. Hlubinné kořeny domova – Josef Strnadel: Rok pod horami
2. Aškenazyho zaujetí dítětem
3. Werichovy pohádkové aluze
4. Skácelovo harmonizátorství. Nad básněmi Kulatý svět a Uspávanka se studánkou ze sbírek Kam odešly laně (1985) a Uspávanky (1983)
5. Emanuel Frynta: Básník jazykového humoru a hravosti
6. Třikrát Iva Procházková
6.1. Archetypy a stereotypy v prózách lvy Procházkové
6.2. Vrstevnatost prózy Červenec má oslí uši
6.3. Rovina zážitkovosti v románu Ivy Procházkové Soví zpěv
7. Konvenčnost a inovace v próze Miroslava Stoniše Kamarád až do oblak
8. Svěrákovy cesty k rudimentárním vypravěčským zdrojům

IV. Vazby a souvislosti

1. Cesty ve fantastické literatuře pro děti
2. Imaginace a utopie
3. Proměna hry v tvorbě pro děti 90. let
4. Triviální literatura ve světle emocí
5. Vliv médií na recepci literatury pro děti a mládež (v českém kulturním kontextu)
6. Literatura pro mládež v regionu
6.1. Region, regionalismus, regionální literatura pro děti a mládež v proměnách času

Recenze

Sieglová, N. Proměny dětské literatury. Duha, 2003, roč. 17, č. 4, s. 24.
Pavera, L. Svatava Urbanová zmapovala proměny literatury pro děti. Mladá Fronta dnes, 19. května 2003.
Žemberová, V. Záběr do vývinu detské literatúry. Ladění, 2003, roč. 8 (13), č. 2, s. 33–34.
Pavera, L. Od strukturalistického sevření k hermeneutickým variacím. Alternativa PLUS. Literatura, umění, kritika, historie, 2003, roč. 7, č. 1/2, s. 112–113.
(or) Vývojové aspekty dětské literatury. Alternativa PLUS, 2003, roč. 7, č. 1/2, s. 113.
Průša, L. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Listy OU, 2003, č. 3, s. 3.
Chmelíková, H. Dětský aspekt v řečišti literatury. Tvar, 2004, č. 9, s. 20.
Žemberová, V. Slovenská literatúra, 2004, roč. 51, č. 4, s. 325–327.


Zveřejněno / aktualizováno: 13. 01. 2018