Ruský symbolismus a Valerij Brjusov (debata v Antikvariátu Fiducia)

O ruském symbolismu, Valeriji Brjusovovi a Ohnivém andělovi debatovali 24. 2. 2015 V Antikvariátu Fiducia rusista Jan Vorel a režisér NDM Jiří Nekvasil. Ohnivý anděl je co do volby hudebních prostředků nejmodernější Prokofjevova opera. Skladatel byl fascinován románem symbolisty Valerije Brjusova (vyšel roku 1908) o démonech, vidině ohnivého anděla Madiela, posedlé dívce Renatě a o rytíři Ruprechtovi. Byl okouzlen Brjusovovým geniálním spojením historické mystifikace se skutečnou historií, sám se zajímal o kabalu, znal díla ruského náboženského filozofa Vladimira Solovjova i symbolistů Dmitrije Merežkovského, Alexandra Bloka či Andreje Bělého. Jedním z Brjusovových literárních vzorů byl Edgar Allan Poe, kterého překládal do ruštiny. Podobně jako je tomu u Poea, náleží i k Brjusovovým prostředkům prolínání reality a fantazie. Dalo by se říci, že stojí jednou nohou v romantickém okouzlení snem a ireálnem a druhou už na prahu symbolismu). Zajímal se o spiritismus, sbíral okultistickou literaturu a k Ohnivému andělovi vypracoval obsáhlé komentáře, jež román posunují k fikci vědecké publikace.

zdroj: http://www.antikfiducia.com/akce/unor.pdf


Zveřejněno / aktualizováno: 12. 03. 2017