Cannes nebo Ostrava aneb o Prvních česko-německých kulturních dnech

Možná jsme se někdy tak trochu nostalgicky zasnili, když jsme slyšeli nebo četli o filmových festivalech v Cannes, Berlíně a nebo i v českých Karlových Varech... Jaké by to bylo, kdyby se něco podobného konalo v Ostravě... A protože se plní nejen tři přání příslovečné zlaté rybky, ale občas i přání lidská, zažila svůj filmový festival v nedávných dnech i Ostrava. Přesněji řečeno jde o festival konaný v rámci širší akce, tedy Prvních česko-německých kulturních dnů. Ty se konaly pod záštitou Centra kultury a vzdělávání Moravská Ostrava, Goethe Institutu Praha a města Ostravy. Mezi partnery patřily instituce jako Deutscher Akademischer Austauschdienst a SPOK-Spolek pro ostravskou kulturu a samozřejmě Ostravská univerzita v Ostravě, jejíž prodlouženou rukou byla Katedra germanistiky filozofické fakulty především v osobě lektora DAAD, Mathiase Beckera.

Ve dnech 18.-23.4 tak mohlo ostravské Minikino a Klub Atlantik zažít nálož německých současných filmů. Zmiňme například film 3 (Drei) od známého režiséra Tomy Tykwera nebo Bordelbabá (Frauenzimmer) mladé německé režisérky Saary Aila Waasner. A aby toho nebylo málo, doplňovala filmovou projekci také výstava 35 plakátů z fotografické sbírky Muzea Folkwang, jež byla k vidění od 3.4. do 22.4. v NKP Důl Michal.

A ke každému správnému festivalu patří i autorská čtení a jiné kulturní akce. Tak se hned první den po slavnostním zahájení konal literární večer s Mathiasem Schampem. Tento německý spisovatel střední generace, známý i jako performer a výtvarník, pochází z průmyslové oblasti Porýní-Porůří, jež je v mnohém podobná právě Ostravsku. Na rozdíl od některých, jež během života zlákají světla hlavních měst jako lampa nočního motýla, zůstal Schamp svému regionu věrný a nechává jej ožít ve svých knihách, z nich bohužel nebyla ještě žádná přeložena do češtiny. Láska k jisté syrovosti a strohosti, ale také i zároveň k autentickému lidskému životu v městech a místech, jež nejsou, nemohou a ani nechtějí být turistickými Disneylandy s přesně předvídatelnými kulisami, také vedle Mathiase Schampa právě k výběru Ostravy jako místa, které by chtěl v České republice poznat a kde by chtěl číst své texty. Jen na okraj podotkněme, že autorské čtení v Praze několikrát odmítl. V Ostravě tak četl ze své knihy Něžné masakry před přeplněným sálem Minikina, kde jej poslouchali nejen zástupci Goethe Institutu Praha vedení paní Angelikou Eder, členové Katedry germanistiky FF OU po vedením prof. Lenky Vaňkové, a studenti germanistiky a dalších oborů, ale také negermanistická veřejnost. Na rozdíl od hudby nebo výtvarného umění, které mluví univerzálním jazykem, je u slovesného umění třeba jistého mostu. Akce tak byla konsekutivně tlumočena Dr. Evou Hrdinovou z Katedry germanistiky a překlad vybraných povídek ze Schampovy knihy, které měli posluchači k dispozici, pořídily studentky téže katedry, Martina Ďuráková a Michaela Špakovská.

Nutno podotknout, že akce vzbudila velký ohlas a zájem. Doufejme, že tento zájem přetrvá a další rok se budeme moci těšit, že (řečeno s nadsázkou) opět zažijeme v naší Moravské Ostravě atmosféru Cannes.

Mgr. Eva Maria Hrdinová, Ph.D.

První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny
První česko-německé kulturní dny

Zveřejněno / aktualizováno: 19. 09. 2016